Telefoneert u nog met een telefoon?
Een blog over de ontwikkelingen binnen de telefonie tot aan het stoppen van ISDN per 1-9-2019. Bereid uw organisatie nog net op tijd voor op het naderende einde van een tijdperk!
Geboorte van de GSM
Toen in 1993 de eerste GSM toestellen op de markt kwamen en het voor steeds meer mensen interessant werd om er één aan te schaffen, hadden nog maar weinigen het flauwste vermoeden hoe snel deze ontwikkeling zich ging voortzetten. Eerlijk gezegd ik ook niet!
Voor velen was het idee om overal bereikbaar te zijn de reden om een mobiel toestel aan te schaffen. Waar je ook was, je was bereikbaar en kon vanaf dat moment sneller schakelen. De terugbelbriefjes verdwenen langzaam uit het kantoorbeeld.
De eerste smartphone kon net iets meer dan telefoneren
Nokia kwam drie jaar later met de eerste smartphone. Niet de smartphone zoals wij die vandaag de dag kennen, maar wel één die iets meer functionaliteiten had dan alleen telefoneren. Ineens was het bijvoorbeeld mogelijk om ook e-mail te lezen via de telefoon. De trend was gezet.
IPhone zette de trend
Toch duurde het nog tot 2007 voordat de huidige smartphone het levenslicht zou gaan zien. In dat jaar kwam Apple met een telefoon op de markt met veel meer functionaliteiten; de IPhone. Ineens was het mogelijk om naast het telefoneren, e-mailverkeer af te handelen, agenda’s bij te houden, muziek af te spelen en meer…..
Op dat moment veranderde de telefoon eigenlijk in een zakcomputer waar je ook nog eens mee kon bellen. Andere fabrikanten volgden spoedig en sindsdien is de minicomputer niet meer uit onze binnenzak weg te denken.
In deze zelfde periode werden ook voorzichtig veranderingen zichtbaar op de vaste telefonie. Statige telefooncentrales veranderden langzaam in dynamische telefooncentrales. De gebruiker kon steeds meer zelf aangeven hoe gesprekken moesten verlopen, dan dat men zich moest neerleggen bij de functionaliteiten die op dat moment geboden werden.
De VoIP telefooncentrale, zoals wij die nu kennen, ontwikkelt zich razendsnel. Zo snel, dat we tegenwoordig al bijna niet meer over ISDN /analoog telefoneren maar via de dataverbindingen. Een flexibele en goedkopere telefooncentrale in de cloud. Naast financiële voordelen krijgt dit ook steeds meer praktische voordelen. Een goed argument om tijdig over te stappen voordat ISDN per 1 september 2019 definitief stopt.
Vast Mobiel integratie: de mobiele telefoon neemt de plaats in van de vaste telefoon
Want zie hier! Momenteel zijn we getuigen van iets moois. De vaste telefonie vindt de mobiele telefonie steeds aardiger, en de liefde is wederzijds. De mobiele telefonie neemt steeds meer de plaats in van de vaste telefoon, omdat de mobiele telefoon geïntegreerd wordt in de vaste telefonie omgeving. Of je nu op kantoor bent of onderweg; doorverbonden worden, even snel ruggespraak houden met je collega en alles wat je gewend bent via de vaste telefonie, is ook mogelijk via jouw mobiele telefoon.
Snel zien of je collega bereikbaar is door de aanwezigheidsinformatie geïntegreerd op de mobiele telefoon. De combinatie met het kunnen raadplegen van de mail en agenda, maakt dat de smartphone een nog handigere minicomputer is geworden dan deze al was.
Financiële voordelen
Vast en mobiel integratie brengt naast functionele integratie meestal ook financiële consequenties met zich mee, en wel in uw voordeel. Door deze beide omgevingen slim met elkaar te laten combineren kunt u maandelijks een leuke besparing realiseren. Een mooi argument naast de nog betere bereikbaarheid en uitgebreidere functionaliteiten!
Afgestemd op de behoefte van uw organisatie, niet op de beperkingen van de centrale.
Het gaat te ver om hier in detail te treden, maar de rode lijn heb ik hier beschreven. Ook hier geldt dat de oplossing volledig afgestemd kan worden op de wens van uw organisatie. Samen kunnen we bekijken wat de beste oplossing is voor uw organisatie. Want ook hier geldt, ieder bedrijf is uniek. De telefonieoplossing moet worden afgestemd op uw organisatie, en niet andersom!
Pak nu uw minicomputer en stuur een kort berichtje via de mail, LinkedIn of Facebook. Bellen kan uiteraard ook nog altijd!
Dan bekijken we samen waar voor u de voordelen liggen, financieel en operatief voor nu en in de toekomst! En nog net op tijd voordat uw ISDN lijn straks echt afgesloten is.
40 jaar moderne ICT oplossingen met persoonlijke aandacht